کد مطلب:295096 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:104

نامگذاری در قانون


در تاریخ اول میزان سال 1297 طبق تصویب نامه ی شماره 1167 هیئت دولت، اداره ای به نام سجل احوال در وزارت كشور تاسیس و در شهر تهران به وسیله مامورین شهرداری به تنظیم اسناد و توزیع شناسنامه بین اهالی اقدام و شروع به ثبت وقایع ولادت، ازدواج، طلاق و مرگ در دفاتر مربوطه شده است. در خرداد 1304 قانونی در مجلس شورای ملی به تصویب رسید كه همه ی اشخاص ملزم به داشتن نام و نام خانوادگی شدند، البته قبل از تصویب این قانون نام و نام خانوادگی در ایران مرسوم بود، اما داشتن نام و نام خانوادگی الزامی نبود. چه بسا افرادی كه فقط نام كوچك داشتند و یا احیانا نام كوچك نداشتند، اما نام خانوادگی داشتند.

علاوه بر نام و نام خانوادگی، القاب نیز در ایران رایج بود و اكثر افراد متمكن جامعه دارای لقب بودند و با این القاب بر دیگران فخر می فروختند كه به حمد خدا، در تاریخ 15 اردیبهشت 1304، قانونی برای لغو القاب به تصویب رسید كه سه ماه بعد از تصویب این قانون القاب دارای ارزش قانونی نبود و از اعتبار سابق خود، ساقط گردید.

پس از تصویب قانون الزام به داشتن نام و نام خانوادگی، بعضی از كارگزاران و مامورین اجرای این قوانین، با بی خردی و كم فهمی خود، باعث مشكلات زیادی شدند. در شهرها كه نام و نام خانوادگی بیشتر رواج داشت مشكل بد نامی و یا نام خانوادگی زشت و مستهجن كمتر پیش آمد، اما در روستاها مشكل نام خانوادگی زننده، زیاد به چشم می خورد.

مامورین اجرای این قانون، با هر نام و یا هر نام خانوادگی


موافقت می كردند. و شاید در برخی موارد، خود بر سر شوخی و یا غفلت، نامهای سبك و زننده برای افراد برمی گزیدند و آنان را دچار مشكل نموده اند. به عنوان مثال وقتی كسی را می دیدند كه در گوشه ای خوابیده است و نیمی از بدن او در میان آفتاب و نیمی دیگر در سایه قرار دارد نام خانوادگی «سایه آفتابی» به او می دادند. فامیلی های گوركن، كفن فروش، مرده شور، مرغی، ماست بند و... از همین دست است.

اكنون كه هفت دهه از زمان تصویب این قانون می گذرد جامعه ی ما دارای تعداد فراوانی از این نام و نام خانوادگیهای زشت و زننده است كه در هیچ مكان و یا زمانی داشتن آن نامها و یا نام خانوادگیها، افتخار نیست، بلكه جز تاثیر نامطلوب بر روان صاحب آن، هیچ ارمغان دیگری به همراه نخواهد داشت.

شایسته است كسانی كه نام خانوادگی بد و یا نام كوچك زشت دارند برای تعویض آن اقدامات لازم را به عمل آورند. برای آشنایی بیشتر، نسبت به چگونگی تغییر نام و یا نام خانوادگی، دو مبحثی را كه در پی می آید، به دقت بخوانید.